Csillagászati hírek, felfedezések és cikkek
Csillagászat blog
A csillagászat blog fő célja, hogy friss híreket és érdekességeket közöljön a csillagászat világából.

A csillagászati műsorokat már egészen kis korom óta örömmel, és nagy érdeklődéssel követem a televízióban. Érdekelnek az új felfedezések, a kutatási eredmények. Napjainkban nagyon sok új égitestet fedeznek fel a csillagászok, már több ezer exobolygót fedeztek fel.
Kellemes böngészést kívánok minden csillagászat iránt érdeklődő látogatónak.

A felvételen, amelyet a Hubble-űrteleszkóp nagy látószögű kamerája (WFC3) örökített meg, az UGC 6093 jelű galaxis látható.

(Kép: NASA / ESA)

Könnyen felismerhető, hogy az UGC 6093 egy úgynevezett küllős spirálgalaxis. Gyönyörű spirálkarjai vannak, amelyek a galaxis középpontját átszelő küllőből indulnak. Az UGC 6093 egy aktív galaxis, ami azt jelenti, hogy a galaxis szívében egy aktív galaxismag lapul (active galactic nucleus, AGN). Az aktív galaxismag egy olyan kompakt része a galaxis központi vidékének, amelyben anyag áramlik egy nagy tömegű fekete lyuk irányába. Ahogy a fekete lyuk elnyeli a bespirálozó anyagot, erős sugárzást bocsát ki, ennek következtében fényesen ragyog.

De az UCG 6093 magja sokkal különlegesebb, mint egy átlagos aktív galaxisé. Tulajdonképpen úgy működik, mint egy óriási „csillagászati lézer”, csak nem a látható fény, hanem a rádióhullámok tartományában sugároz. Az ilyen objektumokat megamézernek nevezik (a mézernek a mikrohullámú tartományban működő lézerek). Az olyan megamézerek, mint az UGC 6093 is, akár százmilliószor is fényesebbek lehetnek, mint a Tejútrendszerben előforduló mézerek.

Forrás: Űrvilág hírportál